czwartek, 11 lutego 2016

Drewniana mapa świata


Tworzymy, tworzymy, i jeszcze raz tworzymy. Czasu trochę mało a głowy pełne pomysłów!!!

Któregoś dnia postanowiłam moim dzieciaczkom ze żłobka pokazać jak piękny i różnorodny jest świat w którym żyjemy. Tymi zajęciami chciałam w dzieciach zapalić iskierkę, spróbować uzmysłowić im, że o naszą planetę trzeba dbać. Maria Montessori mówiła: Nasze zadanie wychowawcy polega na tym, aby rzucić taki właśnie promień światła – a resztę na razie pominąć.

W tym celu stworzyłam mapę świata. Ale nie małą - dużą i drewnianą. Tak dużą, że dzieci robiły wielkie oczy, każdy mógł ją dotknąć, pytali co to jest. Udało mi się rozpalić w nich zainteresowanie nie tylko samym przedmiotem, ale także tym co odpowiadałam:

- To jest nasz świat.
- Świat? Taki do ręki? – dziwiły się maluchy.

Zabawy było co niemiara! Dzieci siedziały cicho wokół mapy i słuchały co im opowiadam:
- To jest Afryka.
- Afryka! - powtórzyły wszystkie dziaciaczki, które potrafią już mówić ;)
- Jaki ma kolor?- Zielony! - odpowiadał zgrany chórek.


Po zabawie z mapą wszyscy zgodnie zasiedli do stołów. Każdy maluch dostał kartkę z wydrukowanymi konturami kontynentów oraz wycięte kolorowe kontynenty. Ich zadanie polegało na tym, aby przykleić w odpowiednie miejsce konkretny kontynent! Wiecie co? Ku memu wielkiemu zaskoczeniu nikt się nie pomylił! Nikt! Poczułam że trafiłam w dziesiątkę! Ta mapa stała się wielkim hitem!


Następnego dnia uczyliśmy się, jakie mamy oceany i jakie zwierzęta w nich pływają. Słuchaliśmy śpiewu humbaka i nawoływań delfinów. Łowiliśmy rybki z wody i mieliśmy przy tym mnóstwo frajdy!

Przez kolejne dni w naszym żłobku odkrywaliśmy kontynenty po kolei. Dziwiliśmy się dlaczego w Norwegii dzieci biegają w strojach kąpielowych po śniegu? Graliśmy na afrykańskich bębnach. Składaliśmy origami jak w Japoni, tańczyliśmy rock'n'rolla z Elwisem i “kolorowaliśmy” lamy soczewicą i sezamem.

Mapa świata – niewyczerpane możliwości!!!


Jeśli podoba Ci się nasza mapa - wykonamy taką dla Ciebie. 
Skontaktuj się z nami!!!
email: manufaktura.montessori@gmail.com
tel: 690 599 828

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz